خدمات بازرگانی تاجر
ترخیص کالا راحت تر از همیشه با شرکت خدمات بازرگانی تاجر

ترخیص کالا راحت تر از همیشه با شرکت خدمات بازرگانی تاجر

ترخیص کالا راحت تر از همیشه با شرکت خدمات بازرگانی تاجر

ترخیص کالا راحت تر از همیشه با شرکت خدمات بازرگانی تاجر

واردات کالا در هر کشوری نیازمند انجام فرایندهای گمرکی و قانونی است . با انجام فرایندهای گمرکی ، محصولات به صورت قانونی وارد کشور می شوند. به این فرایند که ترخیص کالا گفته می شود باید توسط صاحب کالا یا نماینده قانونی وی صورت پذیرد. فرآیند ترخیص کالا در برگیرنده مراحل گوناگونی از جمله فراهم کردن اسناد قانونی به صورت فیزیکی یا الکترونیکی، پرداخت هزینه های گمرکی و مالیات، محاسبه تعرفه های گمرکی، سود بازرگانی حاصل از تجارت کالا، حقوق گمرکی و محاسبه و بررسی تسهیلاتی که توسط دولت به صادرکننده محصول یا وارد کننده پرداخت شده است.

 

فرایند ترخیص کالا در ایران:

فرایند ترخیص کالا در کشورهای مختلف، قوانین و هزینه های مخصوص به خود را دارد. کشور ایران دارای یکی از سخت گیرانه ترین قوانین و تعرفه های گمرکی در جهان است که این امر موجب پیچیدگی و طولانی بودن فرایند ترخیص کالا در کشور است.

تشریفات گمرکی در تمامی کشورها وجود دارد و برای واردات و صادرات کالا امری ضروری است اما وجود فرایندهای پیچیده، قوانین سخت و گاها متناقض می تواند فرایند ترخیص کالا را برای زمان طولانی به تاخیر بیندازد.

 

بازرسی پیش از حمل کالا

ایران یکی از کشورهایی است که ورود کالا به کشور را منوط به بازرسی محموله وارداتی نموده و این بازرسی باید توسط یکی از موسسات و شرکت های بازرسی که توسط سازمان های دولتی مربوطه تایید صلاحیت شده اند صورت می‌پذیرد. هدف اصلی از این کار اطمینان حاصل پیدا کردن از صحت کالا و همچنین انطباق با کمیت کالاهای وارداتی طبق اسناد ارایه شده به گمرک است.همچنین با توجه به اینکه در ایران تفاوت قیمت فاحشی بین ارز دولتی و ارز موجود در بازار آزاد وجود دارد،این کار برای جلوگیری از سواستفاده از ارز دولتی که برای واردات محصولا خاص اختصاص می یابد نیز انجام می گیرد که این مساله موجب طولانی تر شدن فرایند های ترخیص کالا از گمرک می گردد.

 

ثبت سفارش : با توجه به ماده 8 در قوانین گمرکی ایران ( مقررات صادرات و واردات) و ماده 5 آیین نامه اجرایی ، ورود همه ی کالایی که توسط بخش خصوصی یا دولتی انجام می شود باید ثبت سفارش شده و مجوز ورود از وزارت صنعت ، معدن و تجارت دریافت گردد. ثبت سفارش نیز نیازمند مدارک متعدد و بسیاری است که فرد ترخیص کار باید به تمامی این موارد مسلط باشد تا بتواند در سریع ترین زمان به ترخیص کالای خود بپردازد. تخمین زده می شود که هر روز رسوب کالا در گمرک می تواند تا یک درصد بر هزینه های محصولات وارداتی بیفزاید.

 

اخد مجوز واردات : کالاهای وارداتی بر حسب مجوز به سه گروه مجاز، مشروط و ممنوع تقسیم می شود. کالاهای مجاز کالایی است که واردات آن با رعایت ضوابط به راحتی امکان کسب مجوز برای ورود به داخل کشور را دارند و کالاهای ممنوع به هیچ عنوان اجازه ورود به داخل کشور توسط بازرگان را ندارد. از جمله این موارد می توان به نوشیدنی های الکی و اسلحه اشاره کرد.

 

گواهی های بهداشتی:

در صورتی که برای واردات کالا نیازمند گواهی بهداشتی هستید باید گواهی بهداشت نباتی و گواهی بهداشت دامی ( در صورت نیاز) برای این گروه از کالاها دریافت نمایید.

گواهی استاندارد: در صورتی که برای واردات کالاهایی نیاز است که کالا گواهی استاندارد داشته باشد، اخذ گواهی استاندارد از موسسه استاندارد  و تحقیقات صنعتی ایران و ارایه آن به گمرک ضروری است.

 

داشتن کارت بازرگانی و روند اخذ کارت بازرگانی

در حال حاضر برای واردات یک محصول یا کالا باید کارت بازرگانی داشته باشید. فرایند گرفتن کارت بازرگانی نیز دارای مراحل متعددی است که به هر فرد امکان دریافت کارت بازرگانی را نمی دهد.  شرایط لازم برای اخد کارت بازرگانی:

  • داشتن حداقل 21 سال سن
  • داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت
  • داشتن حداقل سه سال سابقه فعالیت های تجاری یا تولیدی به تایید دو نفر از دارندگان کارت بازرگانی یا داشتن مجوز تولید
  • داشتن محل کسب متناسب با فعالیت
  • داشتن دفتر قانونی و ارائه اظهار نامه ثبتی
  • عدم اشتغال تمام وقت در سازمان های دولتی یا قوای سه گانه
  • عدم ورشکستگی
  • نداشتن محکومیت کیفری
  • داشتن پروانه کار و اقامت معتبر

 

علاوه بر موارد فوق برای کالاهایی که نیاز به مجوز در بخش های مختلف از جمله انرژی اتمی، وزارت راه و شهرسازی ، وزارت ارتباطات و ... را دارند باید اسناد و مدارک کامل به سازمان مربوطه تحویل داده شده و مجوزهای لازم را دریافت نمایند.

 

شیوه های گمرکی ترخیص کالا:

در کشور ایران چندین شیوه مختلف برای ترخیص کالا وجود دارد:

  • ورود قطعی کالا به کشور : در این روش کالا به صورت کامل و دائمی برای مصرف وارد کشور می شود.
  • ورود موقت و دارای مدت محدود : برای کالاهای نمایشگاهی و کالاهایی که باید در یک پروژه خاص مورد استفاده قرار گیرد و سپس به کشور مبدا بازگردانی شود.این کالاها باید در مدت معین مورد استفاده قرار گرفته و در زمان مشخص شده از کشور خارج گردند.
  • کالاهای مرجوعی: کالاهایی که پس از ورود به گمرک دارای مشکلات فنی یا قانونی بوده و ترخیص نشده اند باید مرجوع گردند.
  • ترانزیت خارجی: کالاهایی که در داخل کشور مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه ایران فقط در راه ترانزیتی این کالا قرار گرفته و مبدا آن کشوری غیر از کشور ایران است.
  • ترانزیت داخلی: کالاها از گمرکی به گمرک دیگر در داخل کشور برای ورود قطعی منتقل می شود.
  • صدور قطعی : صادرات کالا برای مصرف دائمی در مقصد
  • صدور موقت : صادرات محصول به صورت موقت و برگشت مجدد کالا . این روش اغلب برای تعمیر کالاهایی که امکان تعمیر آن در داخل کشور وجود ندارد یا کالاهایی که نماینده ای در ایران ندارند و برای تعمیر باید به نمایندگی مجاز ارسال شوند.

 

مراحل لازم برای ترخیص کالا:

  • دریافت سند مانیفست :

هنگامی که محموله ای به گمرک وارد می شود، حمل کننده موظف است اطلاعات کامل از کالای وارداتی خود را به گمرک تحویل دهد که این کار به وسیله سند مانیفست صورت می پذیرد. در حقیقت سند مانیفست، به فهرست کل بار یا محموله گفته می شود که شامل بار حمل شده در یک وسیله نقلیه واحد است. این سند باید شامل مشخصات تجاری کالا باشد که این مشخصات شامل موارد زیر است :

شماره سند حمل

مشخصات فرستنده و گیرنده

تعداد و نوع بسته ها

شرح و مقدار کالا

 

 به مانیفست اظهارنامه بار نیز گفته می شود برای هر محموله ای که به مرزهای ایران وارد می شود باید نسخه ای از این سند تهیه و به گمرک ارائه شود. وظیفه شرکت های حمل و نقل هنگام ورود وسیله حمل بین المللی به گمرک برای ترخیص کالا، تنظیم دو نسخه مانیفست کالا وتحویل آن به گمرک و مرجع تحویل گیرنده کالا می باشد. پس از ارایه اظهارنامه اجمالی، کالاها با نظارت گمرک در انبارهای مشخص شده تخلیه می‌گردند.

 

 

  • انتقال محموله به انبارهای گمرکی

مرحله بعدی در ترخیص کالا ورود محصولات به انبارهای گمرکی است.این انبارها که توسط مراجع تحویل گیرنده اداره می شود محموله می تواند تا سه ماه از تاریخ تحویل نگهداری شود و در صورت تقاضای کتبی صاحب کالا یا تشخیص گمرک امکان تمدید  به مدت دو ماه را نیز دارد.اگر در این مدت صاحب کالا نتواند ترخیص کالا را انجام دهد کالا مشمول مقررات متروکه می‌گردد.

  • اطلاع رسانی به خریدار

شرکت های حمل و نقل زمانی که کالا را در گمرک تحویل انبارهای مربوطه می دهند به خریدار اطلاع می دهند که برای دریافت و ترخیص کالا به گمرک مراجعه نمایند

  • پرداخت هزینه های ترخیص کالا و دریافت مجوز ترخیص

 

ترخیص کار چه کاری برای شما انجام می دهد؟

فرد ترخیص کار با توجه به دانش و تجربه ای که توسط سال ها تلاش در این زمینه کسب نموده به شما کمک می نماید تا در کمترین زمان فرایندهای اداری و حقوقی مربوط به ترخیص کالای شما در گمرک انجام شده و مرسوله وارداتی شما در کمترین زمان به شما تحویل داده شود. در واقع این فرد نماینده شما در انجام امور گمرکی خواهد بود.

ترخیص کارها یا با استفاده از کارت بازرگانی خود فرایند ترخیص را انجام می‌دهند یا با کارت بازرگانی مشتری فرآیند ترخیص را انجام داده و هزینه حق العملکاری دریافت می‌کنند. با توجه به شرایط موجود بهتر است تمامی بارها قبل از خرید، در سامانه گمرک ثبت سفارش شوند تا مشکلات احتمالی جهت ترخیص به حداقل برسد.

فرد ترخیص کار برای اینکه بتواند به بهترین نحو ترخیص کالا را انجام دهد نیازمند اطلاعات در زمینه های زیر است:

  • بارنامه
  • گواهی مبدا یا سیاهه
  • پکینگ لیست
  • فاکتور فروشی که سندر می دهد یا اینویس

ترخیص کار باید قبل از ورود کالا به گمرک به مدارک ذکر شده دسترسی داشته باشد. در صورتی که کالاهای شما برای وارد شدن به کشور نیاز به دریافت مجوز از ارگان یا موسسه خاص دیگری را نیز داشته باشد باید این مدارک را نیز به شخص ترخیص کار تحویل دهید. با توجه به تغییر مداوم قوانین گمرکی در کشور ایران بسیار حایز اهمیت است که شخص ترخیص کار از تجربه و دانش کافی برخوردار باشد.

 

شرکت خدمات بازرگانی تاجر با همکاری ده ها متخصص در حوزه ترخیص کالا و با تکیه بر توانمندی اطلاعاتی و تجربیاتی که طی سال ها فعالیت در حوزه ترخیص کالا کسب نموده توانسته است کارنامه ی درخشانی از خود در این صنعت بر جای بگذارد.

تلاش ما همواره بر این بوده تا با کمترین هزینه و در کمترین زمان کالای مورد نظر بازرگانان را طی فرایندهای قانونی به کشور وارد نماییم. خدمات بازرگانی شرکت تاجر به شرح زیر می باشد:

  • انجام کلیه فرایندهای گمرکی در حوزه ترخیص کالا
  • پست سریع بین المللی و واردات کالای بازرگانان
  • مشاوره های لازم برای انجام فرایندهای فنی و اداری در امر واردات و صادرات
  • اخذ مجوزهای لازم برای واردات و ترخیص کالا

 

 

برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

 

02158261000